Víte co je Zdravý talíř? Jedná se o názornou pomůcku pro nastavení vyváženého stravování. Stačí si představit talíř, na který v duchu naskládáme všechno, co se chystáme za den sníst. Pokud se chceme stravovat zdravě a přirozenou cestou ozdravit své tělo, výsledek by měl být následující: Polovina talíře je naplněna zeleninou, ovocem a sacharidy, přičemž zelenina tvoří většinu. Druhá polovina je rozdělena mezi tuky a bílkoviny. Jídla na talíři jsou ochucena kvalitními panenskými oleji a posypána oříšky a semínky. Vedle talíře stojí potom velká skleněná láhev plná čisté vody k pití.

Původní verze
Klikni na obrázek

Takto známe Zdravý talíř přes deset let, zejména díky známé propagátorce zdravé výživy Margit Slimákové, která při jeho tvorbě vycházela z z amerických doporučení. Zdravý talíř je českou variací My Plate, dle doporučení Harvardu a PCRM.
Novější verze

Na svém blogu Margit nově oznámila zásadní aktualizaci. Co doporučuje? Základem stravy jsou pořád skutečné potraviny. O nich také mluví nejnovější světové výživové studie. Oproti Zdravému talíři však přímo nabízí další výživové verze a potravinové skupiny ještě zjednodušuje. Původní skupiny bílkovin a tuků dává do jedné poloviny talíře, skupiny sacharidů a zeleniny s ovocem do druhé poloviny. Tato úprava usnadňuje individuálně sestavovat vlastní jídelníček.

Klikni na obrázek

Zdravá strava může mít různé podoby. Mnohým bude vyhovovat zobrazená vyvážená strava, někomu může více prospívat rostlinná strava s vyšším obsahem sacharidů a jinému nízkosacharidová strava s vyšším podílem tuků a bílkovin.

 

Doporučujeme sledovat nejnovější poznatky v průvodci skutečného jídla na https://www.cojist.cz/ a hlavně…mít zeleninu bez pesticidů stále po ruce!